פינוי בינוי מודל 2024 – הכח לשינוי משמעותי במגורים עם מדיניות עירוב שימושים
לאחר שנים של קפיאה על השמרים, התחדשות עירונית בירושלים יוצאת לדרך. ב-2021 ירושלים הייתה מהערים המובילות בהתחדשות עירונית, ו-2022 מסתמנת כהמשך המגמה
ב-1 במאי 2022 נחתמה התקופה שהוקצבה לרשויות המקומיות להודיע למשרד הפנים מהו שיעור היטל ההשבחה שיטילו בחמש השנים הקרובות על מיזמי התחדשות עירונית בשטחן, בהתאם לכללים שנקבעו בחוק ההסדרים האחרון. ואמנם, מאמצע אפריל עלו לכותרות כמה ערים חשובות עם החלטות מגוונות – מירושלים שהחליטה על פטור כמעט גורף בכל שטחי העיר, דרך ערים כמו חיפה שניסו לשמור על שונות בהיטלים לפי מאפייני השכונות, וכלה בערים במרכז הארץ דוגמת תל אביב וגבעתיים שהחליטו על היטלים ברף הגבוה ביותר – 50%.
הפטור מהיטל ההשבחה בפרויקטים בירושלים ניתן ברוב שכונות העיר, ובאזורים שהוחרגו יינתן פטור של 25% מהיטל ההשבחה. את ההחלטה המשמעותית הסבירו בעירייה בכך שהמהלך יוכל "ליצור את האיזון המתבקש בתמהיל ההכנסות לעיר בחמש השנים הקרובות, לצד צדק חלוקתי בין האזורים השונים ובשים לב למאפייניהם".
ראש העיר, משה לאון, עם אישור החלטת המועצה: "נמשיך לפעול בכל הדרכים העומדות לרשותנו לקידום תוכניות בינוי בעיר, במטרה לתת מענה לצעירי העיר ולאוכלוסיות נוספות שיגיעו לירושלים".
התחדשות עירונית בירושלים היא כבר דבר שבשגרה, כך למשל בסיכום שנת 2021 ירושלים הייתה במקום השלישי בהתחלות הבנייה מבין כל הערים הגדולות. גם בתחום ההתחדשות העירונית עברה ירושלים מהפכה, וסיימה את 2021 במקום השני מבחינת היתרי הבנייה – 574 יח"ד, שלפניה רק בת ים. זאת לעומת כ-800 היתרי בנייה שאושרו בעיר מ-2004 עד שנה זו.
יואל אבן, מהנדס העיר: אנו רואים בהתחדשות העירונית כלי משמעותי להגדלת היצע יחידות הדיור. כ-30 אלף יחידות דיור נמצאות בתהליכי תכנון, היתר ובינוי במסגרת התחדשות עירונית. השלד הציבורי של השכונות משתדרג, כולל פתרונות תנועתיים, הליכתיים, שבילי אופניים, מבני ציבור ושטחים ירוקים, מתוך מטרה לייצר בינוי מוצלח לשיפור חיי התושבים.
העירייה פעלה להארכת תוקף תמ"א 38 בעיר עד לשנת 2025, במטרה לאפשר תוספת יחידות דיור במתחמים בהם מיזמי פינוי-בינוי אינם מתאפשרים מסיבות שונות. העירייה אף הקימה את המנהלת להתחדשות עירונית, הפועלת בשיתוף הרשות לפיתוח ירושלים לקידום תכניות וליווי לתושבים המעוניינים לקדם באזורם מיזמים מסוג זה. המנהלת מסייעת לתושבים בקידום הליכי הרישוי, התארגנות וליווי חברתי וכן בעבודה מול היזמים.
בעיר עתידים לקום פרויקטים רבים, משמעותיים ופורצי דרך. פרויקט קירוי בגין, למשל, מייצר עתודת קרקע חדשה לכ-1,800 יחידות דיור, 36,180 מ"ר לתעסוקה ומחבר בין חלקי העיר. אזור התעשיה בתלפיות יהפוך בשנים הקרובות לשכונה חדשה במיקום אסטרטגי, הכוללת 8,500 יחידות דיור, משלבת תעסוקה ומסחר, שטחים ציבוריים ושני קווי רכבת קלה. בכניסה לעיר מוקם רובע עסקים המשלב משרדים, מסחר, מלונאות, כנסים, תרבות וכן האב תחבורתי מהגדולים בארץ, אליו מגיעה הרכבת מתל אביב ב- 28 דקות. משם יוכלו הנוסעים לעבור לשני קווי רכבת קלה המגיעה לכל רחבי העיר.
קווי הרכבת הקלה הם רק חלק מהמהפכה התחבורתית שעוברת על ירושלים בהיקפים חסרי תקדים. דוגמה טובה לכך היא היקף הפעילות של מוריה – חברת הבת של עיריית ירושלים, המבצעת את עבודות התשתית בעיר ומגיעה להיקפים של מיליארדי שקלים בשנה.
ירושלים היא העיר היחידה בה קיים קו רכבת קלה שפועל מזה מספר שנים, והעבודות להארכת הקו ושלוחותיו בעיצומן. בשנים הקרובות תרושת העיר מצפון ועד דרום, משכונות המעטפת דרך מרכז העיר, דבר שיאפשר העצמת בינוי לאורך תוואי הקווים ומנוף לפיתוח, לאור מדיניות הבנייה על קו הרכבת הקלה.
מנכ"ל עיריית ירושלים איציק לארי מסביר כיצד הדבר נעשה בשטח: "ירושלים מצויה בעיצומה של מהפיכה של ממש, המתבטאת בתנופת בנייה, צמיחה אורבנית והתחדשות עירונית ניכרת. בהנחיית ראש העיר משה ליאון, ניתן דגש על מיצוי מיטבי של הקרקעות ברחבי העיר, באמצעות התחדשות עירונית – בדגש על פינוי־בינוי ובנייה סביב צירי הרכבת הקלה. ואכן בשלוש השנים האחרונות מקודמות בעיר תוכניות התחדשות עירונית רבות, המצויות בשלבי תכנון ואישור שונים. עד כה תשתיות התחבורה לא היו ערוכות לצמיחה במספר התושבים, אלא היו מיני פתרונות נקודתיים. כעת המצב השתנה. בין היתר, ועדות התכנון אישרו ועדכנו בשנת 2019 מדיניות, שמטרתה יצירת בנייה לגובה לאורך צירי הרכבת הקלה, זאת באמצעות קידום תוכניות פינוי־בינוי במספר שכונות. כעת, יחד עם תוכנית אב לתחבורה, אנחנו יוצרים שינוי מקיף, שיתאים את עצמו ל־1.5 מיליון התושבים שצפויים לגור בירושלים בעוד 20 שנה".
עוד מוסיף לארי, כי: "השינוי הזה הוא לא רק עוד כביש ועוד מסילה, אלא הסתכלות חדשה לגמרי, אסטרטגית, על כל המרחב האורבני. המטרה שלנו היא, שתושב ייצא מביתו, ובמרחק של עשרות או מאות מטרים בודדים הוא יוכל ליהנות מתחבורה ציבורית איכותית, יעילה ומהירה, שתחבר אותו לכל חלקי העיר. מהפיכת התשתיות הזו, כולל בניית הרכבת הקלה ותשתיות הכבישים, היא אשר תסייע לקלוט את עשרות אלפי התושבים שיתווספו לעיר בחמש השנים הקרובות, במסגרת בניית מעל 5,000 דירות בכל שנה. בסופו של דבר היעד של תוכנית שדרוג תשתיות התחבורה בירושלים הוא להגיע הכי מהר, הכי נוח והכי בטוח מכל נקודה לכל נקודה ברחבי מטרופולין ירושלים, ושזו תהיה העיר הראשונה בישראל שתצא מהפקקים".
"תחום ההתחדשות העירונית בארץ בכלל ובירושלים בפרט עבר תהליך של התבגרות לאחר תהליך של הסתגלות מלווה בקשיים רבים, אך כיום ללא ספק אנו נמצאים בתקופת השיא", מסכם רפי גרוסנס, מבעלי 'ארץ עיר' המתמחה בקידום פרויקטים בתחום ההתחדשות העירונית בירושלים וברחבי הארץ.
חברת 'ארץ עיר' זיהתה כבר בשנת 2013 את הפוטנציאל בתחום ההתחדשות העירונית והצליחה להוכיח כי מי שמרוויח מהפרויקטים הללו הם בעיקר הדיירים.