פינוי בינוי מודל 2024 – הכח לשינוי משמעותי במגורים עם מדיניות עירוב שימושים

"ערוב שימושים" זוהי המילה החדשה בתחום ההתחדשות העירונית בישראל. אם עד היום הסתפקנו בהריסת בנייני השיכונים ובניית מגדלי מגורים תחתם, החלטת ממשלה מהשנה האחרונה קובעת עירוב שימושים גם בפרויקטים של פינוי בינוי – כלומר שילוב של מסחר, משרדים ושטחי ציבור בשיכונים הישנים תוך הגדלת זכויות הבנייה.

פינוי בינוי

בישראל מדובר בתופעה חדשה יחסית, אבל הגישה התכנונית של עירוב שימושים היתה נפוצה ומקובלת בעולם המערבי מתחילת המאה ה-20 עם הקמת גורדי השחקים הראשונים במנהטן.

'חלופת שקד' שיזמה שרת הפנים איילת שקד ועברה בשלהי הכנסת האחרונה, מאפשרת הגדלת השטח הבנוי ביחס לבניין שנהרס בשיעור של 400% בעירוב שימושים. כך העירייה מרוויחה בארנונה מנכסים מניבים, היזם מרוויח מתמורות והדייר נהנה ממגורים בקומפלקס מודרני ונח בדירה מרווחת וחדשה ואף יכול לרדת לבית קפה או מספרה מתחת לבית.

על-פי הדו"ח האחרון של הרשות להתחדשות עירונית, למעלה מ-16% מהשטחים המתוכננים לבנייה אינם מיועדים למגורים. כך למשל, ב-13 המתחמים שהוכרזו בשנה שעברה כמיועדים לפינוי בינוי, היחס בין מספר יחידות הדיור לשטחי המסחר והתעסוקה עומד על 1 ל-6. כלומר, הקצאה של כ-6 מ"ר של מסחר ותעסוקה על כל יחידת דיור חדשה שתבנה.

בתוכניות בניין עיר החדשות, על מנת שיזם יעמוד ברווחיות לפי תקן 21, הוא נדרש לשלב בפרויקט המגורים מסחר ומשרדים. נוסף לכך, בשילוב הכולל גם מטלות ציבוריות לטובת התושב, הרשות העירונית מרוויחה פעמיים – גם חוסכת את הצורך בהקצאת קרקע נפרדת לצרכי ציבור ועל-ידי כך יכולה לאפשר ליזם יותר זכויות בנייה, וגם נותנת לתושבים שירותים קהילתיים ומוניציפליים זמינים וקרובים לבית.

זהו שינוי תפיסה וגישה משמעותיים. אם עד היום חלק מהערים והשכונות בישראל נבנו בתפיסה של הפרדת שימושים המבוססת על נסיעה ברכב פרטי מאזורי המגורים לאזורי השימושים האחרים. כיום עם הכבישים הצפופים והעמוסים, והרצון ללכת ברגל ולנסוע באופניים, מביא לכך שהתחדשות עירונית של מרכזי הערים מאפשרת שינוי גישה ותכנון מחדש במקומות המתאימים.

במבט אל העתיד, הגידול הצפוי באוכלוסיית ישראל יחייב אותנו לגור ולנהל את כל חיינו, לרבות ההיבט התעסוקתי, במרחק הליכה או נסיעה קצרה מהבית, כך שבעתיד, עירוב שימושים יהווה חלק בלתי נפרד מהפיתוח של סביבות המגורים, המסחר והתעסוקה בישראל.

עירוב שימושים מחיה את השכונה הקרובה ואת הרחוב ומגוון את אפשרויות הבילוי והתעסוקה ורשויות אוהבות שימושים מעורבים כי זה חוסך בקרקע והן נהנות מהכנסה נוספת, שכן על שטחי המשרדים תעריף הארנונה גבוה יותר.

במדינת ישראל הפנימו את מה שבערים הגדולות בעולם הבינו לפני זמן רב. המשאב העיקרי הוא משאב הקרקע, ובישראל המחסור בקרקע הוא מהחריפים בעולם. עירוב השימושים כנדבך עיקרי בתהליך פינוי בינוי הוא פתרון הכרחי ונותן מענה יחד עם השינויים בתחבורה הציבורית.

ירושלים היא מהערים המובילות בתחום פינוי-בינוי. בשנת 2020 לבדה קידמה מעל 30 אלף יח"ד.

לדברי המנהלת להתחדשות עירונית בחברת הרשות לפיתוח ירושלים, מטרתה להגדיל את היצע הדיור בעיר, לשפר את בטיחות המבנים, למצוא פתרונות לזוגות צעירים ולחדש את השכונות.

פינוי בינוי בישראל

הכח להתקדם בפינוי בינוי נמצא בשיתוף הפעולה

במעבר להתחדשות עירונית של מתחמים, הלא הוא תהליך פינוי בינוי מביא איתו בשורה אדירה, אך מדובר בתהליך ארוך ולא פשוט, ויש לגשת אליו בצורה הנכונה. כאן נכנסים לתמונה איגוד נציגי הדיירים המגובש המיצגים את המתחם כולו, עורך הדין המייצג את בעלי הנכסים אשר צריך לבנות מתודולוגיה ברורה ולוחות זמנים ריאליים וקצרים ומתקדם יחד איתם שלב שלב לצד חברת היזמות שנבחרה ללוות ולקדם את הפרויקט. לשם כך, נדרשת הבנה עמוקה של התהליך ויכולת להניעו באופן מהיר, מקצועי ויעיל.

תמ"א 38 למעשה הוא למעשה טיפול נקודתי, בעוד שפינוי בינוי הוא חידוש ממשי של פני העיר, זוהי ההתחדשות העירונית בהתגלמותה. זה הכיוון שאליו הולך תחום ההתחדשות העירונית בתקופה האחרונה וזה מה שימשיך לקרות עוד הרבה שנים קדימה. חשוב לוודא שבעלי הנכסים מבינים את המשמעות ועושים את הבחירה בטובה ביותר עבורם כדי להגיע ליעד הנכסף של דירה חדשה באזור מחודש, שתוכנן מחדש ובוצע על פי הסטנדרטים המתקדמים בעולם

תהליך פינוי הבינוי חייב להיות מלווה ע"י אנשי המקצוע המדויקים לפרויקט עם נסיון בתחום על מנת שהדיירים יקבלו את התמורות הטובות ביותר להשבחת הנכסים תוך מזעור סיכונים לאורך התהליך שיוביל לשדרוג איכות החיים. אנו ב'ארץ עיר'- התחדשות עירונית, מאמינים כי העבודה המשותפת בין נציגי בדיירים ובין צוות החברה והאימון בין כל הצדדים, תורמים רבות להצלחת הפרויקט המשותף מתוך חשיבות על ההתנהלות בצורה חכמה וברגישות.